Mini könyvklub 22 - Szabadon választott könyv


Budapest, 1936. október. Gömbös Gyula halott. A Terézváros egyik kapualjában egy fiatal zsidó lány holttestére bukkannak. Az Est helyszínre érkező bűnügyi zsurnalisztája, Gordon Zsigmond kérdezősködni kezd, de mindenütt falakba ütközik. A szálak egyszerre visznek felfelé, a társadalom legfelső rétegeibe, és lefelé, a nyomor és elkeseredettség szörnyű világába. Gordont hajtja szimata és kíváncsisága, és minél jobban el akarják ijeszteni, ő annál kitartóbban követi a nyomokat. Nem tudja, kiben bízhat, nem tudja, kit milyen hátsó szándék mozgat, nem tudja – de nem is érdekli –, mikor milyen érdeket sért. Egy dolgot akar csupán: megtalálni a lány gyilkosát, mert rajta kívül ez senkit sem érdekel.

-----------------

Olvastam: 2022. augusztus
Formátum: fizikai, könyvtári
Filmadaptáció: van
22. Mini könyvklubbos olvasás (link)

--------------------

El is érkeztünk a 22. Mini könyvklub végéhez, melyet egy szabadon választott magyar regény elolvasásával zár mindenki. Én most meglepő módon viszonylag könnyedén választottam ki a fenti regényt a Vegazus által összeállított listából amelyről most megemlékeznék egy kicsit.

A fülszöveg alapján leginkább a krimi vonalára voltam kíváncsi, illetve maga az vonzott még, hogy magyar írótól olvashatok ebben a műfajban. Pár értékelés persze sejtetett egy-két talán nem túl tetszetős elemet is, így nem igazán tudtam megjósolni, hogy mennyire fog ez a történet nekem bejönni. Így indultam neki ennek a regénynek, melyet kizárólag munkába utazás alatt, buszon olvastam el egy hét leforgása alatt. XD

A magyar helyszín, az egész magyaros hangulat természetesen sokat dobott az élményen, még úgy is, hogy nem a napjainkban játszódik és Budapest utcái kissé nagyobb hangsúlyt kaptak, mint kellett volna. Persze főleg talán a koromtól adódóan nekem nem annyira természetes a magázódás egy "szerelmespár" között, talán a "tata" szó használata is emiatt zavart nagyon.
Ami pedig a rengeteg utca kiemelését illeti, én ugyan már jártam Budapesten párszor eddig, így nem hagyott hidegen ez, de egy tényleges pesti lakoshoz képest nem igazán tudtam értékelni. Főleg azért sem, mert szerintem nem volt értelme ennyire kiemelni, hogy a főszereplő, Gordon pontosan hol járkál egyfolytában. 

A politikai rész, az hogy az elején kissé ki lett emelve Gömbös Gyula halála, temetése ugyancsak kissé feleslegesnek érződött nálam. Szerencsére nem arról volt szó, hogy jaj, utálom a politikát és emiatt gyűlöltem olvasni ezeket a részeket, hanem elvoltam velük ugyan, de nem értettem, hogy mi okból lettek beleszőve. Ami esetleges indoknak eszembe jutott az egyrészt az a tény, hogy a gyilkosságot magasabb beosztású emberekkel is kapcsolatba lehetett hozni. Másik kissé gyengébb tippem az max az lenne, hogy mivel egy sorozat első részéről beszélünk, így lehet, hogy egy jövőbeni szálat kezdett el most alapozni a szerző. Majd meglátjuk mindenesetre, hogy mit kapok a következő részben.

A krimi szálra, a gyilkosság felderítésére rátérve:
Olyan téren eléggé egyedinek nevezhető, hiszen nem egy nyomozót követünk a regény alatt, hanem egy civilt, akinek a munkájából adódóan van egy minimális befolyása, ismertsége ahhoz, hogy meg tudjon oldani egy gyilkosságot. Meg persze az se mindegy, hogy ért e hozzá valamennyire, hogy tudja e, kitől mit kell kérdezni, illetve egy kis ötletesség, merészség se árt. :) Tetszett, hogy nem tudott végzetesen leülni az emberek megkeresése, a beszélgetések által; örültem, hogy a főszereplő Gordon mellett más karakterek is szerepet kaptak. A segítségük nélkül ugyanis nem igazán lehetett volna szerintem a gyilkosságot megoldani. Kissé szokatlan, de nem volt baj nekem az ökölvívás elem sem...
Lényeg a lényeg, végig kíváncsian olvastam, hogy mikor mi derül ki. :)

Összességében egy érdekes egyveleget kaptam a regény által, hiszen képes volt egy gyilkosság felderítése alatt egy kis történelmi, politikai leckét adni, a budapesten való akkori életbe is bepillantást nyerhettem(meg persze egy csomószor járkálhattam képzeletben a városban). Volt egy kis fényképészet itt, egy kis lekvárfőzés ott, romantika is volt egy kevéske, meg egy kis ütlegelős harc is akadt. 
Én örültem, hogy erre esett a választás a mostani szabadon választott körben és amúgy úgy gondolom, hogy a folytatásokra is lesz kedvem hamarosan. 

Értékelés 5-ös skálán: ♥♥♥♥
Ajánlanám e?:  igen
Újraolvasnám e?: nem

2 megjegyzés:

  1. Amikor beleolvastam, belelapoztam nekem is a nyelvezeten akadt meg a szememe, nem szeretem az ilyen stílusban elbeszélt dolgokat. Az írásod, az ajánlód nagyon tetszett annak ellenére, hogy a könyvet valószínűleg skippelni fogom. :) Szuper, hogy neked is tetszett a választottad!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Talán jobb is, hogy beleolvasás alapján már kiderült, hogy nem nagyon fog tetszeni neked valószínűleg. Én nagyon nem merek sose beleolvasni, így megvan jobban rá az esélye, hogy belefutok valami kevésbé tetsző regénybe.
      Köszi a kedves szavakat! :)

      Törlés